Guillaume Apollinaire / 1880- 1918/
- francouzský básník, jehož díla mají podle Nezvala „pro českou poezii takový význam jako pro lidstvo objevení parního stroje a elektřiny“
- narodil se jako nemanželský syn litevsko polské šlechtičny – vlastním jménem Wilhelm Apolinaris de Kostrowitzky
- většinu života trávil v Paříži, kde také zemřel na následky španělské chřipky
- psal básně, prózu i divadelní hry
Nejznámější sbírka:
Alkoholy /1913/
- chtěl postihnout soudobou společnost – princip asociace – vybavování představ, které se nezakládá na logických vazbách, ale sbližuje motivy značně vzdálené – to vedlo k potlačování interpunkce v jeho poezii, k polytématické stavbě básně – tento typ básně byl nazván Pásmo
sbírka: Kaligramy - /1918/
- vznikla zčásti na frontě – její podstatnou část tvoří tzv. kaligramy – básně založené na uspořádání slov do určitých obrazců /Eiffelova věž/
Zavražděný básník
- autobiografie – soubor básnických próz- souvislosti se skutečným Apollinairovým životem, hlavní hrdina byl synem smyslné ženy, znal dobře prortředí hazardních her, kde se jeho matka pohybovala. Po příchodu do Paříže se seznámil s malířskou avantgardou, hlavně Picassem . Básníkova životní láska – její jméno je metaforou Apollinairova pojetí ženy – Smutenka Balerínová - byla to malířka Marie Laurenciová, která žila v letech 1908-1912 s Apollinairem – rozchod s ní těžce nesl – zajímavé je, že ji zpodobnil v díle než se seznámili
Vtípek
Student vypráví při literatuře: „ Za pomoci princezny, s kterou měl poměr, se mu podařilo uprchnout.“ Ze třídy se ozve: „Jaký poměr?“ Kdosi odpoví: „Slučovací.“
Věděli jste?
image – převažuje anglický způsob psaní, používá se v rodě ženském /nová image/, mužském /nový image, ojediněle i středním /nové image politické strany/, lze skloňovat /image, imagi,imagem,imagí/, častěji však zůstává nesklonné