Alois Jirásek / 1851-1930/

  • narodil se v nezámožné rodině v Hronově
  • studoval gymnázium v Hradci Králové a v Broumově a fil. Fakultu v Praze
  • jako středoškolský profesor působil nejprve v Litomyšli, později v Praze
  • za 1.sv.války mezi prvními podepsal květnový Manifest, jímž se čeští spisovatelé přihlásili k boji za samostatný stát
  • celoživotně byl spjat s rodným krajem, měl malířské nadání

Tvorba:

Skaláci /1875/

  • román, který vzbudil pozornost na základě dochovaných zpráv současníků vylíčil lidovou vzpouru na Náchodsku proti cizímu panstvu

Filosofská historie /1878/

  • podává obraz předbřeznové litomyšlské společnosti humorný a úsměvný studentský příběh, do kterého však zasáhnou události z pražských barikád r. 1848

Psohlavci /1884/

  • navazují ideově na Skaláky – líčí povstání Chodů koncem 17.století a jejich boj za udržení práv

Trilogie:

Mezi proudy

  • vznik husitského hnutí

Proti všem

  • období let 1419-1420, uměleckým vrcholem díla je líčení bitvy na Vítkově

Bratrstvo

  • zachycuje konec husitského revolučního hnutí, osudy bratříků, zbytků husitských vojsk poražených v bitvě u Lipan

F.L.Věk /1888–1906/

  • pětidílný román – líčí počátky a rozvoj našeho národního obrození na životním příběhu lidového buditele Věka, k jehož románové podobě sloužil Jiráskovi jako vzor František Vladislav Hek, dobrušský kupec.

Temno /1913/

  • líčí vládu vítězných jezuitův Čechách ve 20.letech 18.století, ukazuje, jak jezuité /i páter Koniáš/ s fanatickou horlivostí pečují o to, aby vymýtili v českém lidu poslední zbytky „kacířství“.

Staré pověsti české /1894/

  • patří mezi umělecky nejzdařilejší, Jirásek čerpal z Kosmovy a Dalimilovy kroniky i jiných pramenů

Jirásek vynikl rovněž jako dramatik. Napsal 12 divadelních her, jejichž premiéry byly skoro vesměs uváděny v Národním divadle. Většina Jiráskových her se udržela v repertoárech divadel dodnes: Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč, Lucerna, Otec, Vojnarka.

Vtípek

Student vypráví při literatuře: „ Za pomoci princezny, s kterou měl poměr, se mu podařilo uprchnout.“ Ze třídy se ozve: „Jaký poměr?“ Kdosi odpoví: „Slučovací.“

Věděli jste?

image – převažuje anglický způsob psaní, používá se v rodě ženském /nová image/, mužském /nový image, ojediněle i středním /nové image politické strany/, lze skloňovat /image, imagi,imagem,imagí/, častěji však zůstává nesklonné


stredoskolskaliteratura.kvalitne.cz | o webu

TOPlist