Baroko
Umělecký směr od poloviny 16.století v Itálii a ve Španělsku, během 17. století se šíří do celé Evropy. Z renesance přejímá touhu po poznání, ale nevíru v člověka – barokní člověk je zmítán nejistotou, válkami (třicetiletá válka) – upíná se k nadpozemským jistotám – vítězí fantazie a víra nad rozumem.
Rozvíjí se:
Malířství
- Petrus Paulus Rubens - Belgie (robustní postavy překypující životem)
- Rembrant van Rijn – Nizozemí – obrazy, grafiky kresby
Sochařství
- Matyáš Bernard Braun – sochy neřestí a ctností v Kuksu
- Ferdinand Brokoff – sochy na Karlově mostě
Stavitelství
- velkolepé mohutné stavby, bohatá štukatura, fresková výzdoba
Hudba
- vzniká opera a balet
- Georg Fridrich Händel
- Johann Sebastian Bach
- italský houslista Antonio Vivaldi
Literatura
V literatuře se oživují středověké literární žánry: legenda, duchovní píseň, traktát, epos – využívá se alegorie, symbolika.
Španělsko
Pedro Calderón de la Barca (1600-1681)
- psal komedie a náboženské hry
- Život je sen – drama o základních otázkách smyslu života
- Zalamejský rychtář – drama cti a žárlivosti
Anglie
John Milton (1608-1674)
- psal sonety, elegie, pamflety – za své spisy byl i vězněn, bojoval za svobodu
- Ztracený ráj – duchovní epos, psán jako oslava revoluce
České baroko
Bedřich Briedel (1619- 1680)
- Co Bůh? Člověk? – rozsáhlá básnická skladba, veršovaná meditace, porovnává nicotu lidské existence s božskou dokonalostí
Bohuslav Balbín (1621- 1688)
- Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého – právo národa na vlastní jazyk
Antonín Koniáš (1691-1760)
- Jezuita, s jehož jménem je spojeno hromadné ničení českých, zejména nekatolických, knih
- Klíč kacířské bludy k rozeznání otvírající, k vykořenění zamykající – soupis nedovolených knih
Ústup měšťanské kultury, vzrůstající význam lidové tvorby v období protireformace
V období protireformace se omezují reformátoři a potlačují se jiná náboženství než katolické – na základě toho dochází k úbytku vzdělaných lidí – nechtějí přestoupit ke katolictví a emigrují. To vše znamená pokles úrovně kultury a literatury. Rozvíjí se především ústní lidová slovesnost.
1627 – vydáno Obnovené zřízení zemské
- zaručovalo český trůn dědičně Habsburkům
- zrovnoprávňovalo němčinu s češtinou
- povolovalo pouze katolické náboženství
V tomto období vzniká barokní umělecký sloh - kultura vážná, duchovní. Významnými umělci baroka byli:
- sochař Matyáš Bernard Braun – Karlův most, Kuks
- bratři Dienzenhoferové – architekti
- malíř Petr Brandl
- malíř Karel Škréta
Nejvýznamnější osobností v české literatuře byl:
Jan Amos Komenský /1592-1670/
- pocházel z rodiny drobného podnikatele, brzy úplně osiřel
- vzdělání nabyl na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, dovršil je v zahraničí /Herborn, Heidelberg/
- po návratu působil jako učitel a bratrský kněz ve Fulneku ,oženil se, narodil se mu syn – prožíval kratičké období štěstí
- 1618 v Čechách propuklo protihabsburské povstání, válka zasáhla i Fulnek – drancování, požáry, mor
- Komenský musel uprchnout, na mor zemřela jeho žena i dva synové
1619 byl vytištěn jeho spis Listové do nebe
Listové do nebe
- pět dopisů – východiskem je list chudých adresovaný Kristovi, žalující na tvrdost bohatých – v těchto dopisech zobrazil soudobé společenské rozpory, projevil sympatii k chudým, v dalších dvou listech Kristus utěšuje chudé, kárá bohaté, v závěru Kristus napomíná chudé i bohaté, aby žili podle božího zákona
1623 objevil kapucín Bonaventura Komenského knihovnu na fulnecké radnici – spálil ji ještě předtím se Komenský uchýlil na panství Karla st. ze Žerotína – zde vznikla některá jeho díla:
Labyrint světa a ráj srdce
Hlubina bezpečnosti
mapa Moravy
Labyrint světa a ráj srdce
- poutník se vydává na cestu světem /městem/, aby si vybral nějaké povolání. Na cestě jej doprovází Všudybud, který mu radí, aby byl se vším spokojen, nic nekritizoval, že se tak vyhne nesnázím, a Mámil, který mu chce nasadit růžové brýle mámení. Poutník si však /z věže/ prohlíží město – ulice rozdělené podle stavů, všude vidí spěch, honbu za pohodlným životem. Dívá se na svět zpod Mámilových brýlí a vše vidí. Uniká z labyrintu světa do ráje srdce.
Císařský patent z května 1624 striktně vypovídal všechny nekatolické duchovní ze země. Komenský odjíždí do polského Lešna, v Lešně vyučoval na gymnáziu, byl nespokojen se stavem školy a hned se pustil do psaní učebních příruček – v této době vznikalo:
Informatorium školy mateřské
- neobyčejně moderně pojatý koncept výchovy nejmenších dětí. Už tehdy věděl o tom, co se snaží psychologové dostat do všeobecného povědomí dnes - rané dětství není pouhou epizodou, předehrou k dospělosti, ale zcela samostatnou , dokonce směrodatnou kapitolou života. První zážitky a zkušenosti človíčka se navždy promítají do jeho duše, předurčují jeho citové bohatství nebo naopak chudobu.
Během prvních tří let pobytu v Lešně napsal rovněž učebnici latiny:
Brána jazyků otevřená
přinesla mu ještě větší slávu. Věděl, že biflování gramatických zaklínadel a citátů z Cicerona či Vergilia vnáší do škol nudu i hrůzu – zkusil tedy nový princip – vybral 8000 slov – nejdůležitějších, spřáhl je do tisícovky hutných vět, rozčleněných do stovky témat. Okruhy stručně popisovaly živou i neživou přírodu a svět člověka. Knihu doplnil mnoha obrázky. Vzbudila senzaci.Časem z ní pořídil výtah se 150 názornými ilustracemi Orbis pictus /Svět v obrazech/.
Obě knížky byly postupně přeloženy do více než 20 jazyků, včetně arabských. Vrcholem bylo, že Komenského učebnice převzali do svých škol i jezuité. Knihy se používaly ještě v 19.století.
Po celou dobu však Komenský pracoval na díle:
Didaktika velká
- snil o školské reformě, na jejímž konci se dostává důkladného vzdělání všem lidem bez rozdílu /výuka chudých i dívek/ a to kultivovanými metodami a zanícenými lidmi. V Didaktice se objevily některé dodnes známé pedagogické kategorie – škola jako dílna lidskosti, škola hrou, názornost vyučování, priorita mateřštiny, syntéza rozumové, citové a náboženské výchovy …
Komenský se ovšem chtěl pokusit ještě o něco odvážnějšího – projekt pansofie – vševědy – chtěl ze všech moudrých knih vypreparovat užitečné, pro život potřebné poznatky – vytvořit naučnou encyklopedii – stejní idealisté existovali i jinde – ve Francii. Švédsku, Anglii, s některými si dopisoval
V září 1641 přijal pozvání do Anglie – měl stanout v čele šestičlenného vědeckého týmu – encyklopedie byla na dosah ruky, v Anglii však vypukla občanská válka a plány byly zmařeny.
Na nějakou dobu se vrací do Lešna, pak pobývá v Maďarsku a znovu v Lešně - roku 1656 bylo Lešno vypáleno – přišel o veškerý majetek, kromě jiného i o rukopis obrovitého českého slovníku Poklad jazyka českého, do něhož vložil 30 roků práce
Vydal se ke svým přátelům do Franfurtu, Štětína a nakonec se usadil v Amsterodamu, zde prožil 14 let - zemřel roku 1670
Vtípek
Student vypráví při literatuře: „ Za pomoci princezny, s kterou měl poměr, se mu podařilo uprchnout.“ Ze třídy se ozve: „Jaký poměr?“ Kdosi odpoví: „Slučovací.“
Věděli jste?
image – převažuje anglický způsob psaní, používá se v rodě ženském /nová image/, mužském /nový image, ojediněle i středním /nové image politické strany/, lze skloňovat /image, imagi,imagem,imagí/, častěji však zůstává nesklonné